Τρεις το λάδι… τρεις το ξύδι και… 200% αύξηση στα δημοτικά τέλη του Δήμου Γόρτυνας.



Τρεις το λάδι… τρεις το ξύδι και… 200% αύξηση στα δημοτικά τέλη του Δήμου Γόρτυνας.

Η επιβολή δημοτικών τελών από μια δημοτική αρχή , θα πρέπει να είναι μέρος της εφαρμογής  της γενικότερης πολιτικής  που έχει η συγκεκριμένη δημοτική αρχή, με το θέμα για το οποίο επιβάλλεται το τέλος, είτε πρόκειται για την καθαριότητα ,είτε πρόκειται για τα νερά(ύδρευση, άρδευση) σε συνδυασμό πάντα με τη γενικότερη οικονομική κατάσταση των δημοτών και πάντα στη κατεύθυνση της μείωσης των εξόδων, αφού είναι ανταποδοτικά συνήθως και επομένως τα έξοδα καθορίζουν τα έσοδα. 

Ο δήμος Γόρτυνας αντί γι αυτό θεώρησε ότι πρέπει να ακολουθήσει μια πιο απλή μέθοδο. Πρόσθεσε τα έξοδα ,πρόσθεσε και τα έσοδα και τη διαφορά κάλεσε τους δημότες να τη καταβάλλουν. Αποτέλεσμα αυξήσεις στα δημοτικά τέλη ιδιαίτερα ύδρευσης που φθάνουν μέχρι 233% για κάποιες δημοτικές ενότητες(π.χ.Ρούβα).Αυτές οι ενότητες είναι και αυτές που επιβαρύνουν λιγότερο το νέο Δήμο, γιατί έχουν πολλά πηγαία νερά που φθάνουν με φυσική ροή στους δημότες ,έχουν καλά καινούργια δίκτυα ύδρευσης (άρα λίγες ζημιές και διαρροές)ίσως και γι αυτό να έχουν αυτή την «ιδιαίτερη  μεταχείριση». Συμβαίνει δε ,όσο μικρότερα προβλήματα έχει μια δημοτική ενότητα, όσο περισσότερα ανταποδοτικά έχει εισπράξει τόσο μεγαλύτερη είναι η αύξηση των τελών που επιβαρύνεται. Για να μάθουν να μην είναι τόσο συνεπείς οι δημότες. Είναι άγνωστα για μας τα θέματα της ανακύκλωσης των σκουπιδιών(από τα χωριά μας δεν θα έπρεπε να φεύγει ούτε κιλό στερεών αποβλήτων για το ΧΥΤΑ των Πέρα Γαλήνων),που μειώνουν τον όγκο άρα τα έξοδα της αποκομιδής, μεταφοράς κα εναπόθεσης. Είναι άγνωστο θέμα τα χαλασμένα ρολόγια ύδρευσης και άρδευσης ή η ανυπαρξία τους ,είναι άγνωστο θέμα η μη βεβαίωση ολόκληρων χρόνων από δημοτική ενότητα, είναι άγνωστο θέμα η συνειδητοποίηση των δημοτών για μικρή κατανάλωση και άγνωστο θέμα ότι κάποιες ομάδες πληθυσμού θα έπρεπε να τύχουν ειδικής  μεταχείρισης (ΑΜΕΑ, πολύτεκνοι, ηλικιωμένοι ,νεφροπαθείς κλπ).Εδώ όλα τα ισοπεδώνουμε ενότητες και ανθρώπους.

Όλα αυτά όμως συνιστούν πολιτική άποψη.

Και έτσι μ’ αυτά και μ’ αυτά ο κατάλογος της αύξησης των τελών διαμορφώνεται όπως παρακάτω, σε μια πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία.

Για τη δημοτική ενότητα Ρούβα τέλη ύδρευσης.

Στις οικίες αυξήσεις 233%, 131%, 76%(κλιμακωτό τιμολόγιο υπήρχε, τώρα όσο πιο πολύ προσέχεις το νερό τόσο περισσότερο πληρώνεις).
Στις επιχειρήσεις αύξηση 50%.

Για τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.

Στις οικίες αύξηση 50% και στις επιχειρήσεις αύξηση 130%.

Για τη δημοτική ενότητα Κόφινα τέλη ύδρευσης.

Στις οικίες αύξηση 110% και στις επιχειρήσεις αύξηση 163%.

Για τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.

Στις οικίες αύξηση 35% και στις επιχειρήσεις 73%.
 
Για τη δημοτική ενότητα Γόρτυνας τέλη ύδρευσης.

Στις οικίες αύξηση 36% και στις επιχειρήσεις 38%.

Για τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.

Στις οικίες αύξηση 87% και στις επιχειρήσεις 130%.

Για τη δημοτική ενότητα Αγίας Βαρβάρας τέλη ύδρευσης.

Στις οικίες αύξηση 20% και στις επιχειρήσεις 100%.

Για τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.

Στις οικίες αύξηση 50% και στις επιχειρήσεις 53%.


Ένα σημαντικό στοιχείο, που δεν γνώριζε η δημοτική αρχή να μας πει και κρίσιμο και που φυσικά δεν λήφθηκε υπ’ όψιν παρ ότι καθοριστικό, είναι ο μέσος όρος κατανάλωσης νερού κατά κεφαλή στο Δήμο Γόρτυνας. Όπως προκύπτει από εκθέσεις της Ουνέσκο σε αγροτικές περιοχές είναι περίπου 80 λίτρα ανά άτομο, δηλαδή για μια τετραμελή οικογένεια  60 κυβικά το εξάμηνο, ενώ ένα άτομο μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του και με 50 λίτρα την ημέρα δηλαδή 36 κυβικά το εξάμηνο για τετραμελή οικογένεια.

Επομένως τα επιβαλλόμενα τέλη γύρω από αυτούς τους μέσους όρους είναι σημαντικά, όπως και η απόσταση από το μέσο όρο κατανάλωσης στο συγκεκριμένο δήμο ή τις δημοτικές ενότητες.

Στην ίδια συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου και ενώ «δεν έχουμε χρήματα να πληρώνουμε τα καύσιμα των αυτοκινήτων» δίδουμε απλόχερα 4000 ευρώ σε καταχώρηση για διαφήμιση (;) σε περιοδικό που κυκλοφορεί στους δήμους ανά την Ελλάδα. Την ίδια ώρα ψηφίζουμε για τη λήψη νέου δανείου ,αδιευκρίνιστου ποσού και επιμήκυνση του υπάρχοντος σε 25 χρόνια αδιευκρίνιστου τοκοχρεολυσίου. Εμείς όμως έτσι διαχειριζόμαστε τα ξένα χρήματα γενικά και αόριστα. Αυτή είναι η εξυγίανση των υπερχρεωμένων δήμων. Γίνονται ακόμα πιο υπερχρεωμένοι με τις ευλογίες του Υπουργείου φυσικά. Βέβαια το βάρος πέφτει σε όλες τις δημοτικές ενότητες ανεξάρτητα από τα έσοδα και τις εκκρεμότητες που κληρονομούν στο νέο δήμο. Φαίνεται ότι τελικά ο Καλλικράτης μπορεί να ανεχθεί ή πολύ μεγάλους δήμους ή πολύ μικρούς. Ή αλλιώς, την αυτοδιοίκηση θα τη βρούμε στους μικρούς δήμους και τον Καλλικράτη στους μεγάλους. Nα προβλέψουμε από τώρα, ότι σύντομα θα έχουμε ένα νέο Καλλικράτη; Δηλαδή σε κάθε νομό και ένα δήμο;


Φανούρης Οικονομάκης
Για τη Γόρτυνα-ανοικτή πόλη
oikonfan@yahoo.com